Voor de meeste ouders breken er weer chaotische tijden aan met online lessen of helemaal geen lessen en thuiswerken. Zeker vrouwen zetten zich vaak op de laatste plaats. Kinderen en partner gaan voor. Maar wie zorgt dan voor ze wanneer jij uit valt door oververmoeidheid, ziekte of overspannen zijn? Hoog tijd dat je jezelf op de eerste plaats zet. Makkelijker gezegd dan gedaan. Ook ik heb ooit zo gehandeld en handel nog vaak zo. Eerst de anderen dan ik.

Toen ik mijn kinderen vertelde dat we gingen scheiden en dat ik voor mezelf had gekozen was de eerste reactie: dat is egoïstisch. Oh ja? Vroeg ik toen. En wanneer ik niet anders meer kan dan de hele dag op bed liggen met een nachtkastje vol medicijnen? Wie zorgt er dan voor jullie? Er werd even nagedacht en toen gaven ze me gelijk.

Hieronder een paar tips die ik toepas om mij goed gezond, energiek en blij te voelen?

Innerlijk rust

Zoek de rust in jezelf. Wanneer je je rustig voelt straal je dat uit en zorgt dat je omgeving ook rustiger kan worden. Een korte meditatie, een paar minuten bewust ademhalen of de in-de-knoop / uit-de-knoop uit de Brain Gym® activiteiten brengen snel de rust in jezelf en kost een paar minuutjes.  Op mijn Facebook pagina geef ik een uitleg van in-de-knoop / uit-de-knoop, het begint iets na 7 minuten.

Natuur

Zoek verbinding met de natuur. De natuur intrekken is het meest optimaal, lekker een half uurtje wandelen op de hei of in het bos. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Er zijn meer mogelijkheden. Knuffelen met je huisdier, tuinieren of begin een moestuintje, geef je kamerplanten extra aandacht of kijk onderweg goed naar de bomen.

Verbinding

Blijf in verbinding met anderen. Dat kunnen je kinderen zijn, speel met ze, ga tekenen, doe een spelletje en geef ze op dat moment je onverdeelde aandacht. Grote kans dat je ongestoord kunt koken of die belangrijke mail versturen.

Leuke dingen doen

Doe dingen die je leuk vindt of probeer eens iets uit. Zelf ben ik mandala’s gaan kleuren. Lees ik weer wat vaker een boek en los sudoku’s op. Maar misschien (her)ontdek jij bakken, pak je je muziekinstrument weer op of waag je een dansje in de woonkamer.

Voldoende rust

Zelf las ik iedere dag een powernap in. In mijn blog Middagdutje lees je waarom dat zo goed voor je is.

Zorg goed voor je lijf

Blijf in beweging. Als het enigszins kan ga ik wandelen. Een half uur is al genoeg. Is dit nieuw voor je begin dan met 5 minuten en bouw het langzaam op. Dat is makkelijker vol te houden dan jezelf meteen op te leggen dat je minimaal een half uur moet lopen. Je kunt ook denken aan een minuut of 10 op je favoriete muziek dansen.

Net als voeding zijn de schoonmaakmiddelen en je persoonlijke verzorgingsmiddelen die je gebruikt van invloed op je gezondheid. Ik schreef hier twee blogs over: schoon, schoner, schoonst en weet wat je op je huid smeert.

Hoe schoon is je huis?

Moet je huis wel zo schoon zijn? Tip van mijn moeder toen mijn kids klein waren: zorg dat er eten op tafel staat en dat je niet misgrijpt in de kast, waarmee ze voldoende schone kleding bedoelde. Voor de rest is het minder belangrijk. Dan ligt er maar wat stof of zand op de vloer, dat ligt er morgen ook nog.

Heb jij nog tips of ideeën deel ze hieronder voor andere ouders.

Leuk? Interessant? Waardevol? Laat een reactie achter of deel het met andere ouders.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link
Send this to a friend