Een wel heel rustige tip voor het verbeteren van leerprestaties: een middagdutje

Zeker wanneer je kind nog in de onderbouw zit kan een middagdutje wonderen verrichten. Een paar middagdutjes in de week voor de oudere kinderen is geen gek idee.

Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen die het middagdutje overslaan minder vreugde en interesse tonen, angstiger zijn en minder probleemoplossende vaardigheden hadden vergeleken met kinderen, die regelmatig een middagdutje doen. Overigens, hetzelfde geldt voor volwassenen.

Wat is dan het heilzame van een middagdutje?

Een middagdutje geeft je hersenen een reboot, het korte termijngeheugen wordt opgeschoond en onze hersenen worden verfrist met nieuwe ruimte.

Wat is de optimale tijdsduur van een middagdutje?

10-20 minuten is volgens de experts voldoende je geest te verfrissen, je energie op te laden en meer alert te zijn. Deze periode van slaap is niet zo diep en je zou in staat moeten zijn meteen weer je dagelijkse bezigheden op te pakken nadat je wakker bent geworden.

30 minuten kan bij het ontwaken nog een half uurtje wat slaperigheid vertonen, omdat je lichaam net in een diepere staat van slaap is gekomen.

60 minuten kan hetzelfde effect geven als bij 30 minuten, maar het voordeel van een uurtje is dat er een uitstekend geheugen boost optreedt.

90 minuten, het langste middagdutje, wordt aanbevolen voor die mensen, die ’s nachts niet genoeg slaap krijgen. 90 minuten is een hele slaapcyclus, het kan je emotionele geheugen en je creativiteit verhogen.

Nog wat tips voor de siësta

  • Een dutje aan het begin van de middag kan je kind veel energie geven. Een laat middagdutje kan het nacht slaapritme van je kind verstoren.
  • Maak het je kind comfortabel in bed. Wanneer het kan mag je kind ook op de bank, maar dan moet het wel rustig zijn in de kamer.
  • Wil je kind niet slapen zeg dan dat slapen niet hoeft, rusten is ook goed. Vaak vallen ze toch wel even in slaap. Dat heb ik ook altijd tegen mijn kinderen gezegd en het werkte altijd.
  • Neem de tijd voor het dutje, je wint er veel mee terug.
  • Na het dutje kan het zijn dat de bloeddruk gedaald is waardoor je kind zich vermoeider voelt dan voor het dutje. Laat je kind een glas (citroen)water drinken en doe wat strekoefeningen.

Overigens: deze tips kun je ook voor jezelf toepassen.

 

Leuk? Interessant? Waardevol? Laat een reactie achter of deel het met andere ouders.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link
Send this to a friend