Waarom je een lezer moet zijn. Een boek lezen is essentieel om de wereld te begrijpen. Daarnaast stimuleert een fysiek boek aandacht en focus.

Buitenwereld waarnemen

Zoals je ogen vertellen hoe de wereld eruit ziet, je oren vertellen hoe de buitenkant van de wereld klinkt en je tastzin hoe de buitenkant van de wereld aanvoelt, zo gaat dat ook met lezen. Lezen is een essentieel hulpmiddel dat ons helpt de buitenwereld beter te begrijpen.

Fictie, fantasie en science fiction

Fictie helpt ons ons beter in te leven in diverse mensen, hoe andere mensen denken en reageren op omstandigheden. Fantasie en science fiction prikkelt ons onze fantasie te gebruiken en kan ons aanmoedigen onze kijk op de wereld en andere mensen opnieuw te bekijken.

Non-fictie

Non-fictie geeft ons de mogelijkheid om bijvoorbeeld historische contexten te bestuderen waarmee we de huidige tijd beter kunnen begrijpen. Kun je zelf de feiten lezen dan stelt je dat in staat zelf een mening te vormen en hoef je niet terug te vallen op anderen voor een interpretatie van een gebeurtenis. Het voegt ook kennis toe aan datgene wat je al weet. Het verruimt je blik op de wereld.

Waarom je een lezer zou moeten zijn

Alleen al het vasthouden van een boek terwijl je leest stimuleert de hersenen in tegenstelling tot lezen vanaf een scherm. Een boek lezen is een actieve bezigheid, waarbij diverse hersengebieden betrokken zijn:  zien (je ogen), coderen en decoderen, je ‘luistert’ naar wat je leest, de geur van het boek, het gewicht en de textuur van het papier en de kaft. En het uitlezen van een boek geeft een voldaan gevoel.

Focus en aandacht

In contrast met een fysiek boek lezen zijn schermen over het algemeen niet goed voor je hersenen en zeker niet wanneer je ze recreatief gebruikt. Omdat schermen een intensievere input hebben op onze hersenen (beweging, kleur, geluid, om maar niet te spreken over het blauwe licht) en ontworpen zijn om je er steeds naar te laten terugkeren, zorgen ze ervoor dat je hersenen overstromen met dopamine. Door de gewenning aan de dopamine begint alles wat geen recreatieve elektronica is en weinig tot geen dopamine oplevert nogal saai te lijken.

Dit leidt tot toenemende moeilijkheden bij focus en aandacht op iets anders dat geen scherm heeft. Deze ontwikkeling heeft velen van ons van lezer naar kijker gemaakt. Lees hierover mijn blog van lezer naar kijker.

Lezen stimuleren bij kinderen

Is je kind (nog) geen lezer dan kun je beginnen met voorlezen of samen een boek lezen. Zie mijn blog voorlezen is belangrijk, juist nu. En geef zelf het goede voorbeeld door regelmatig een boek te lezen.

Heeft je kind dyslexie en daardoor minder plezier bij het lezen. Laat je kind voordat het begint met lezen een aantal kruislopen uit de Brain Gym® doen. Kruislopen activeert beide hersenhelft en de samenwerking daartussen, dat vergemakkelijkt het lezen. Laat je kind lekker lezen ook al zal het woorden en namen verhaspelen. Zolang je kind geniet van het verhaal en de grote lijn snapt zal het allengs beter gaan. Oefening baart kunst.

Kruisloop

Breng een been en de diagonaal tegengestelde arm samen. Vervolgens doe je hetzelfde met het andere been en de diagonaal tegenovergestelde arm. Herhaal deze beweging op een ritmische manier, gedurende ongeveer een minuut. Eén kruisloop is linkerarm met rechterbeen en rechterarm met linkerbeen. En hoe langzamer je de kruisloop doet hoe beter je hersenhelften en je brein en lichaam moeten samenwerken. Wie kan de kruisloop het langzaamst doen?

Leuk? Interessant? Waardevol? Laat een reactie achter of deel het met andere ouders of op sociale media.

 

Gebaseerd op het artikel In defense of reading (ter verdediging van lezen)

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
close-link
Send this to a friend