Kloklezen

In mijn vorige blog had ik het over dyscalculie, een leeruitdaging op het gebied van rekenen, en kloklezen hangt samen met rekenen. Voor kinderen, maar ook volwassenen, met ADHD kan kloklezen een goed hulpmiddel zijn een gevoel van tijdsbesef te ontwikkelen.

Wanneer we kloklezen zetten we heel veel processen in onze hersenen aan het werk: aandacht, geheugen, visuospatiële vaardigheden (zien en verwerken van een waarneming in de ruimte), wiskundige functies, redeneren en uitvoerend functioneren. Vaardigheden die bij kinderen met dyscalculie en/of ADHD minder ontwikkelt zijn.

Rekenen heeft alles te maken met tijd

Heeft je kind moeite met rekenen dan is leren kloklezen een goed vertrekpunt daar verbetering in te brengen. En heeft je kind dyscalculie en het lukt om te leren kloklezen heb je iets gewonnen.

Ga van groot naar klein:

1 aardbol

4 seizoenen

12 maanden

52 weken

365 dagen

Enzovoorts

Er gaan 12 uur in een klok en per uur 60 minuten. De klok bevat herhaling (herhaald optellen = vermenigvuldigen). En breuken: half uur, een kwartier, drie kwartier enzovoorts.

Begrip van tijd

Je kind denkt ruim voldoende tijd te hebben en ineens komt je kind in tijdnood. Kloklezen helpt je kind ook bij het begrip tijd in relatie tot de ervaring. Hoe lang doe ik over iets? Hoeveel tijd heb ik voor iets? Voor kinderen met dyscalculie en/of ADHD een hele klus.

Tijdsbewustzijn

Wanneer je kind makkelijk afgeleid is, zoals bij ADHD, ligt de continuïteit van de tijd buiten hun bewustzijn. Je kunt dit vergelijken met iets dat je heel graag doet. Voor je het weet is de tijd om of je vergeet de tijd en bent te laat.

Maak tijd zichtbaar

In plaats van te vertrouwen op de ingebouwde klok bij je kind, die jij wellicht hebt als ouder, zorg dat de tijd zichtbaar is. Hang op relevante plaatsen in huis een analoge klok op. Het helpt je kind besef van tijd aan te leren.

In het digitale tijdperk mag een analoge klok ouderwets lijken, het voordeel is wel dat de tijd die verstreken is of de resterende tijd in een oogopslag te zien is. De wijzers van een analoge klok zijn constant en constant in beweging. Hierdoor krijgt je kind een goed beeld hoe de tijd werkt en daarmee een beter gevoel voor de werkelijke duur van minuten, uren en dagen. Dit in tegenstelling tot een display dat vier cijfers weergeeft en voor diegenen met dyscalculie onder ons al een klus kan  zijn die juist te interpreteren.

Maak tijd hoorbaar

Een tikkende klok kan ook bijdragen aan het ‘tastbaarder’ maken van het verlopen van de tijd. Je hoort dat de tijd verloopt en gebruikt daarmee een extra zintuig naast je ogen. Het tellen van de tikken kan tempo en timing van taken ondersteunen.

Een hulpmiddel dat ik gebruikte toen mijn jongens nog niet konden kloklezen was de kookwekker. Zo kon ik ze bijvoorbeeld nog 20 minuten speeltijd geven voordat er opgeruimd moest worden. De wekker gaf een duidelijk signaal.

Opdelen van tijd

De wijzerplaat geeft de tijd weer in segmenten van vijf en bieden een kader voor het organiseren van taken. Het biedt ook op een andere manier besef te krijgen van het verstrijken van de tijd en tijd in te delen. Hierdoor kunnen taken intuïtiever in kleinere stappen opgedeeld worden, waardoor het kan helpen bij het verbeteren van de nauwkeurigheid bij het inschatten van de tijd nodig voor een bepaalde taak.

Uren markeren

Een extra hulpmiddel is wanneer de analoge klok ingesteld kan worden en ieder uur slaat. Zo gaat je kind het verstrijken van 60 minuten herkennen.

Uitstelgedrag ontmoedigen

Wanneer je kind ziet hoeveel tijd er in een uur zit, kan je kind zicht krijgen hoeveel taken je kind vóór het einde van het uur kan uitvoeren. Laat je kind 15 minuten geconcentreerd aan een taak werken en daarmee ervaren hoeveel er in een kwartier bereikt kan worden.

Las dan een pauze van 5 minuten in waarin je kind even lekker kan bewegen. Dit verhoogt de concentratie voor de volgende taak van 15 minuten. Lees hierover ook mijn blog vrije beweging en spel noodzaak voor meer informatie.

Leuk? Interessant? Waardevol? Laat een reactie achter of deel het met andere ouders.

9 weetjes over dyscalculie
Van lezer naar kijker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link
Send this to a friend