Dyscalculie is een minder bekende leeruitdaging en heeft effect op de reken- en wiskundige vaardigheden van een persoon. Er zijn vele verschillende symptomen en de dyscalculie van de een is niet de dyscalculie van een ander.
Zelf heb ik veel moeite met wiskunde. Wanneer mij een wiskundig probleem wordt uitgelegd kan ik dat prima volgen, maar zodra ik het concept toe moet passen ben ik de weg kwijt. Gelukkig kan ik wel rekenen en kan dan sneller zijn met hoofdrekenen dan mijn twee zonen, die juist weer goed zijn in wiskunde. Vandaar ook dat er vele symptomen zijn van dyscalculie, omdat het zo’n breed gebied betreft.
Dyscalculie en de uitdagingen
- Dyscalculie is een leeruitdaging op het gebied van rekenen en wiskunde, die het vermogen van een persoon om wiskundige, logische en getallen gerelateerde problemen op te lossen beïnvloedt. Het kan samengaan met andere uitdagingen als ADD, ADHD, dyslexie, dyspraxie (spraak), ontwikkelingscoördinatie of dysgrafie (schrijven).
- Mensen met dyscalculie ervaren meer uitdagingen dan alleen met wiskunde. Het lezen van muziek is daar ook een van. Het zou te maken kunnen hebben met de correlatie van dyscalculie en muziek lezen in de hersenen.
- Het hindert de persoon in het tellen zowel vooruit als achteruit. Ook bij het leren van een andere taal ervaart de persoon dezelfde uitdaging met de cijfers. Cijfers worden overgeslagen of je vergeet waar je bent gebleven. Het verkeerd onthouden of gebruiken van datums en tijden is meer regel dan uitzondering. Iemand met dyscalculie is zich niet bewust van de vergissingen die hij/zij maakt totdat iemand anders ze daarop wijst of herinnert aan een afspraak.
- Een uitleg bij een wiskundig probleem is te volgen, maar net zo snel vergeten. Een dieper begrip van wiskundige processen wordt gemist. Een persoon met dyscalculie kan een concept begrijpen, het toepassen van dat concept is van een andere orde.
- Een ruimtelijk bewustzijn kan afwezig zijn. Ruimtelijk inzicht en een zwak begrip van vormen, afstand en volume brengt eerder giswerk voort dan een daadwerkelijk weten. Vanwege de problemen met ruimtelijk inzicht, meer specifiek het visueel-ruimtelijk aspect is de persoon vaak onhandig.
Frustratie
6. Hardop redeneren komt vaak voor bij leeruitdagingen. Zeker bij een uitdagende taak. De student zal dan eerder een rumoerige ruimte opzoeken om het hardop redeneren te maskeren dan een bibliotheek.
7. Leerlingen kunnen ongerustheid en frustratie ontwikkelen en wiskunde gaan haten. Ze zullen wiskunde zoveel mogelijk vermijden. Leerlingen met dyscalculie blinken vaak uit in schrijven, lezen en spreken.
Onderzoek
8.Onderzoek naar dyscalculie staat nog in de kinderschoenen en wordt daardoor vaak gemist of afgedaan als: niet goed in rekenen. Veel onderzoek naar dyscalculie is er dus nog niet. Er is een (voorlopige) consensus dat het te maken heeft in de ruimtelijke verwerking in een deel van de hersenen (de pariëtale kwab).
9. Men schat dat dyscalculie bij 5-7% van de algemene bevolking voorkomt, evenredig verdeeld over beide geslachten.
Tips
Heeft je kind moeite met rekenen? Wellicht dat mijn blog ‘dat kun je op je vingers natellen‘ handvatten biedt.
Brain Gym® is een leuke, speelse ondersteuning bij leeruitdagingen. Ook bij dyscalculie. Wil je nog meer weten? Neem dan geheel vrijblijvend contact met me op voor meer informatie over Brain Gym®: contact@atouchofdunja.nl
Leuk? Interessant? Waardevol? Laat een reactie achter of deel het met andere ouders.
2 reacties. Reactie plaatsen
Interessant. Ik vind cijfers en rekenen echt een crime… elke vorm ervan. Dat was al enorm frustrerend op school waar ik enkel “bijles” kreeg.. wat echt niets uithaalde.
Als ik daar nog aan terug denk gaan m’n tenen krom staan. Zo fijn dat er nu meer begrip voor is voor schoolgaande kids.
Marijke Brink
Als in mijn jeugd Brain Gym al was ontwikkeld dan had dat mij heel wat hoofdbrekens, frustratie en angst kunnen helpen besparen!! Dus super fijn dat Brain Gym nu al verschillende jaren ingezet wordt.. Dank je wel voor jouw mooie blog, Dunja!