Zand en neurodiversiteit. Wat heeft dat met elkaar te maken? Nederland heeft vele verschillende soorten zand, die je op verschillende plaatsen vindt waardoor de structuur en samenstelling wordt beïnvloedt. Deze verschillende soorten zand kent daardoor diverse toepassingen. Zo ook bij mensen. Een groot deel van de mensen zien we als ‘normaal’, simpelweg omdat dit de grootste gemene deler is. Het zeezand in Nederland. Een deel  van de mensen met bijvoorbeeld dyslexie of ADHD, hebben een andere “bedrading” in hun hersenen dan mensen zonder. Deze mensen zijn anders, maar zijn niet ziek, het rivierzand e.d.

Hieronder de meest voorkomende variaties van neurodiversiteit en richtlijnen voor benaderingen om deze kinderen te helpen. De vuistregel voor alle variaties is dat je als ouder de juiste school vindt voor je kind. Een school die ervaring heeft met de specifieke neurodiversiteit van je kind.

Daarnaast accepteer en koester de unieke gaven van je kind en ontwikkel deze. Het maakt niet uit wie je bent, er zullen veel dingen zijn die je niet kunt doen in dit leven dat maakt je niet minderwaardig, het maakt je gewoon anders.

ADD/ADHD

Het meest voorkomende kenmerk is gerelateerd aan concentratie en focus. Of je kind nu heel druk is of meer een dromer beide hebben te maken met concentratie en focus. Je kind kan ook super gefocust zijn op iets en kan ook daardoor de tijd vergeten. Net zoals bij het afgeleid zijn en daardoor niet gefocust op een bepaalde taak of activiteit

Dyslexie of dyscalculie

Kinderen die worstelen met woorden hebben dyslexie. Kinderen die worstelen met cijfers hebben dyscalculie.

Aangezien dyslexie en dyscalculie een leven lang bestaat dien je alle strategieën toe te passen. Voor dyslexie gebruik eenduidige instructie in fonologische* en fonemische vaardigheden. Gebruik waar nodig consistente letterstijl. En bouw aan de veerkracht en zelfrespect van je kind. Voor meer weetjes van dyscalculie zie mijn blog 

Zorg voor een opgeruimde studieplek. Accepteer vooral dat dyslexie en dyscalculie leer-barrières zijn en geen solide blokkade met alle gerelateerde negativiteiten. Er zijn legio mensen, die een goede loopbaan hebben ondanks of misschien wel dankzij dyslexie of dyscalculie.

Dyspraxie

Dyspraxie, ook wel bekend als ontwikkelingscoördinatiestoornis, zie je bij kinderen die bijzonder onhandig lijken of vertraging oplopen bij het zitten, lopen, springen of enige activiteit waarvoor coördinatie vereist is. Het heeft weinig zin kinderen met dyspraxie te dwingen te oefenen om bekwaam te worden. Het is onwaarschijnlijk dat een kind met deze barrière veel fysieke vaardigheden volledig onder de knie zal krijgen. Met de juiste ondersteuning kun je wel de fysieke vaardigheden verbeteren.

Angstig

Angst wordt vooral een probleem als het de prestaties beïnvloedt. De gouden regel is deze kinderen volledige ondersteuning en altijd liefdevolle begeleiding te geven. Angstige kinderen hebben het gevoel dat ze niet weten wat ze kunnen verwachten en gaan van het ergste uit, dat beïnvloedt hun zelfverwezenlijking.

Wil jij weten wat de sterkste punten van je kind zijn dan is de online cursus

De 9 leerstijlen. Ont-dek en ont-wikkel het talent van je kind.

Klik hier voor meer informatie en bestellen.

Leuk? Interessant? Waardevol? Laat een reactie achter of deel het met andere ouders.

 

*Fonologisch: het vermogen om klanken te herkennen en te onderscheiden.

**Fonemisch: het kunnen opdelen van korte woorden in losse klanken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
close-link
Send this to a friend