In de vorige blog hebben we gekeken naar de statische omkering. Nog niet gelezen klik hier. Deze week deel 2: de kinesthetische omkering.

De kinesthetische omkering

Deze omkering komt voor wanneer je kind op papier schrijft en toont een neiging om woorden te verwarren die een spiegelbeeld van elkaar zijn zoals: nip en pin, een en nee. Dit heeft te maken met de handbeweging van het kind.

Grammar of Action Theory

Een van de theoriën achter deze omkering is de Grammar of Action Theory. Het is in lijn met de richting en volgorde die kinderen voor de leeftijd van groep 3 gebruiken wanneer ze kopiëren. Deze komt voort uit de ingewortelde fijne motoriek en heet de Grammar of Action Theory. Het heeft te maken met hoe het brein denkt over het vormen van een lijn of ronding van een symbool op papier.

Bijvoorbeeld: de eerste twee regels voor een rechtshandig kind is 1. Beginnen op het meest linkse punt en 2. Beginnen op het meest hoogste punt. De theorie is dat het kind dominantie vertoont bij de letters en cijfers die de regels volgen, maar struikelen met de symbolen die dat niet doen. Zoals de b versus de d en 5 versus de 2.

Visuele verwerkingsproblemen

Wanneer je kind na de leeftijd van 7 jaar nog worstelt met omkeringen dan kunnen ze een visueel verwerkingsprobleem, meer precies een visueel discriminatie probleem, hebben. Je kind ziet het verschil niet en kan de kenmerken van unieke objecten of symbolen als letters en cijfers of woorden. Soms gaat dit probleem samen met andere leeruitdagingen. Dyslexie is één van de bekendste.

Wat te doen?

Laat je kind oefenen met de letters, die een uitdaging zijn door:

Met de letters/cijfers of woorden met een stok in het zand te tekenen.

Met vingerverf de letters/cijfers of woorden over te trekken.

Pak een dienblad met een opstaand randje en vul deze met schelpenzand, gedroogde bonen of ander materiaal en laat je kind hier de letters/cijfers of woorden in tekenen.

Neem een vel papier en maak daar verschillende lijnen op. De lijnen bestaan uit zowel diagonale als ronde vormen, die allebei nodig zijn om letters te vormen. 

Leuk? Interessant? Waardevol? Laat een reactie achter of deel het met andere ouders.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
close-link
Send this to a friend