Schermtijd, het blijft vinden van een balans. Het gebruik van digitale media blijft voorlopig nog wel een discussie. Onlangs kwam ik weer een artikel tegen: Does heigthned screentime cause Attention-Deficit-Disorder (ADHD) in children?  (veroorzaakt intensief gebruik van schermtijd ADHD?) Alhoewel schermtijd ADHD-achtige symptomen kan veroorzaken is het geen oorzaak van ADHD. Onderzoek hiernaar wijst gedeeltelijk richting genetische factoren.

Hoeveel schermtijd?

Niettegenstaande dat schermtijd geen ADHD veroorzaakt is het beperken van blootstelling aan digitale media voor iedereen gunstig. Voor jonge kinderen is het echter belangrijker, omdat het invloed heeft op de ontwikkeling van de hersenen. Door het gebrek aan fysieke beweging bij veel schermgebruik worden veel vaardigheden onvoldoende ontwikkelt. Vaardigheden die je kind nodig heeft op school. De speeltuin is wat dat betreft de beste voorbereiding op het schoolleven.

De huidige richtlijn van de American Academy of Pediatrics (Amerikaanse Academie voor Kindergeneeskunde) is: geen digitale media voor kinderen onder 3 jaar en maximaal een uur voor schoolgaande kinderen. Voor de wat oudere tieners dienen ouders een redelijke beperking in te stellen dat afgestemd is op de dagelijkse familie routine.

Van lezer naar kijker

Bij teveel schermtijd verlies je het breincircuit dat nodig is voor begrip, verbeelding, analyse en empathie. Zelf merk ik ook dat ik niet meer zo makkelijk uren achter elkaar in een boek zit te lezen. Daar schreef ik al een keer een blog over: van lezer naar kijker

Supergefocust

Wanneer je kind achter het scherm zit is het super gefocust en gaat de overgang naar het echte leven vaak gepaard met een flinke strijd. Hoe dat werkt lees je in mijn blog: van schermtijd naar het echte leven zonder strijd.

Voordelen van schermtijd

Niet alles is kommer en kwel. Er zijn ook voordelen aan het gebruik van digitale media. Technologie biedt een snelle, efficiënte manier van communicatie. Belangrijk is dat je kind de balans tussen de context begrijpt met wat ze kijken en waar ze mee bezig zijn.

Het is aangetoond dat samen met je kind deelnemen aan schermtijd gunstig is. Het kan bijdragen aan de hechting met je kind door de interactie, die je met je kind hebt. Daarnaast is het voor jou als ouder belangrijk dat je bewust bent van je eigen media gebruik en zo als rolmodel dient voor je kind.

Empathie ontwikkelen

Kinderen leren empathie te ontwikkelen met levensechte interacties. Schermtijd is geprogrammeerde interactie. Empathie komt van echte mensen die omgaan met echte mensen. In contact zijn met mensen leert je kind het ‘lezen’ van gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal het gesproken woord.

Het blijft dus zoeken naar een goede balans tussen schermtijd en het echte leven.

Leuk? Interessant? Waardevol? Laat een reactie achter of deel het met andere ouders.

Voor de leesbaarheid schrijf ik “ouder”, daar kan ook “verzorger” staan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
close-link
Send this to a friend