Leren bewegen cruciaal voor de rest van je leven

Vestibulair systeem

Dit is het tweede  deel van een tweeluik over het belang van bewegen voor kinderen. Klik hier voor het eerste deel over proprioceptie.

Om o.a. te kunnen luisteren, focussen of voor een langere tijd stil te zitten, vaardigheden voor school, dienen kinderen zowel hun proprioceptie als hun vestibulaire systeem te ontwikkelen. De meest cruciale periode voor het ontwikkelen van de proprioceptie en het vestibulaire systeem in het kinderleven is voor het zesde levensjaar.

Wat is het vestibulaire systeem?

Het vestibulair systeem, ook wel het evenwichtsorgaan genoemd, is het zintuig-complex dat informatie geeft waar je lichaam is in relatie tot de omgeving. Dit is het zintuig dat je helpt bij je balans en staat in verbinding met al je andere zintuigen.

Het vestibulaire systeem stuurt voornamelijk signalen naar zenuwstructuren om de oog- en houdingsspieren te beïnvloeden.

Kenmerken van een slecht ontwikkeld vestibulair systeem

Wanneer het vestibulaire systeem slecht ontwikkeld is zullen al je andere zintuigen moeite hebben normaal te functioneren.

Zonder een goed ontwikkeld vestibulair systeem zullen kinderen wriemelen, gefrustreerd raken, vaker vallen, te dicht bij mensen staan terwijl ze praten, moeite hebben met focussen en luisteren.

Hoe kun je je kind helpen proprioceptie en het vestibulaire systeem te ontwikkelen?

Proprioceptie en het vestibulaire systeem ontwikkelt je kind grotendeels door fysieke buitenactiviteiten.

Hieronder activiteiten die de ontwikkeling van het vestibulaire systeem ondersteunen

  • Rondjes draaien
  • Draaimolen
  • Van een heuvel of talud afrollen
  • Schommelen
  • Touwtje springen
  • Salto’s en radslagen
  • Klimrek
  •  (Rol)schaatsen
  • Zwemmen
  • Dansen
  • Kruiwagen lopen

 

 

 

 

 

Leuk? Interessant? Waardevol? Laat een reactie achter of deel het met andere ouders.

Leren bewegen cruciaal voor de rest van je leven
Dat kun je op je vingers natellen
Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link