Door het virtuele leren is de tijd dat kinderen achter een scherm doorbrengen toegenomen. Ouders dienen waakzaam te zijn met deze ontwikkeling. De schatting is dat voor COVID-19 kinderen van 7 tot 15 ongeveer 3 tot 6 uur per dag (Nederland)  en 6 tot 7 uur per dag (VS) achter het scherm  doorbrengen.

Dr. Shawn Nasseri, kno-arts (VS) signaleert dat bij kinderen het gedrag is toegenomen, dat vaak als ADHD gedrag gezien wordt, of ticks als je keel schrapen, snuffende neuzen etc.. De oorzaak ziet Dr Nasseri in het toegenomen gebruik van schermtijd door het thuisleren.

Het lichaam is aan het werk zichzelf te kalmeren als compensatie dat er uren een hyper focus is op het scherm en een gebrek aan socialisatie.

Toch zijn er manieren om de negatieve effecten te verminderen, ook thuis.

Onderbreek de schermtijd door iedere 15 tot 20 minuten je kind een rondje door de kamer te laten lopen.

Promoot de 20-20 regel: kijk elke 20 minuten minstens 3-6 meter ver voor een periode van 20 seconden. Dit helpt ook tegen myopie en bijziendheid. Zie ook mijn blog: zijn alleen worteltjes goed voor je ogen? Laat je kind in de pauze extra knipperen met de ogen, zodat ze goed bevochtigd worden.

Ook positiviteit is belangrijk. ADHD gedrag wordt ook beïnvloedt door stress, onze negatieve energie. Geef je kind zoveel mogelijk positiviteit mee, want je kind zoekt dat bij jou.

Kijk ook naar wat je kind eet. Stimulerende middelen zoals suiker en cafeïne beïnvloeden het gedrag van je kind sterk.

The American Academy of Pediatrics beveelt ouders aan dat kinderen voldoende slaap en lichamelijke activiteit krijgen. Kinderen vanaf 6 jaar minstens een uur per dag fysieke activiteit.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
close-link
Send this to a friend