Een fout of een leermoment

Afgelopen week kwam ik het weer tegen bij mezelf: het moet meteen perfect zijn. We zijn altijd zo bang om iets fout te doen. Daarover nadenkend realiseerde ik me dat het al heel vroeg begint, in ieder geval op school, misschien al wel eerder. Op school wordt er vooral gekeken naar wat je fout doet. Het aantal fouten bepaalt welk cijfer je haalt voor een dictee, toets of werkstuk. Dat je het overgrote deel goed hebt lijkt minder belangrijk.

En juist van je fouten leer je het meest. Je weet dan wat je nog niet weet. Ook weet je dat je het een volgende keer anders moet doen zodat je wel het gewenste resultaat krijgt. Zie een fout dan ook als feedback, dan kun je er van leren.

Leren omgaan met vallen

Was je als dreumes bang om te vallen dan had je niet leren lopen. Lopen brengt je daar waar je komen wilt en om te leren lopen ga je door het proces van vallen en op staan. En vallen is pijnlijk. Toch omarmen we de pijn en gaan door totdat we het kunnen. Bij het leren lopen worden we ook aangemoedigd door de volwassenen om ons heen. Wanneer het goed gaat krijgen we applaus of bevestigende woorden. Naarmate we ouder worden tellen onze fouten zwaarder en zwaarder.

Het voorbeeld voor je kind

Wat laat jij je kind zien? Een ouder die alles perfect wilt doen en fouten van zichzelf en anderen niet accepteert? Of ben je iemand die erkent dat je een fout gemaakt hebt en dat accepteert? Jammer, dit gebeurt gewoon, volgende keer beter. Grote kans dat de wijze waarop jij in het leven staat je kind ook zo in het leven gaat staan.

Zelfvertrouwen ontwikkelen

Doordat je kind fouten mag maken groeit het zelfvertrouwen. Wanneer je kind geen fouten mag maken en meer gumt dan tekent, gumt het zichzelf weg. Je kind laat steeds minder van zichzelf zien door het meteen perfect te willen doen. En lukt dat niet dan begint je kind niet eens meer aan iets.

Twee tips

Stop het gummetje eens weg wanneer je kind gaat tekenen en geef je kind enkel kleurpotloden, krijtjes of stiften. Komt er iets op de tekening wat niet de bedoeling was zal het daarop moeten voortborduren. En vaak is dat met een verrassend mooi of leuk resultaat waar je kind misschien wel het meest trots is.

Benadruk wat wel goed gaat en kijk samen wat er minder ging en hoe je dat de volgende keer anders kunt doen. Een volgende keer kan het gewenste resultaat weer uitblijven en is het zoeken naar nog een andere manier. Net zo lang totdat je het gewenste resultaat hebt bereikt. Je kind leert zo dat hard werken en volharden loont. Zie hiervoor ook mijn blog: Met de hand schrijven ontwikkelt meer vaardigheden dan alleen schrijven

Leuk? Interessant? Waardevol? Laat een reactie achter of deel het met andere ouders.

De zout- en suikermaxdag
Voorlezen belangrijk, juist nu
Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link