De zout- en suikermaxdag

In 2019 riep foodwatch de suikermaxdag in het leven. In 2019 viel die dag voor kinderen  (4-8 jaar) op 9 juli, dit jaar op 8 juli. En dit jaar is de zoutmaxdag geïntroduceerd. De suikermaxdag is de dag waarop een bepaalde bevolkingsgroep de geadviseerde maximale hoeveelheid vrije suikers heeft geconsumeerd. Voor de zoutmaxdag is dat voor zout.

Richtlijnen WHO (World Health Organization)

De WHO adviseert om maximaal 10% van je dagelijkse energieconsumptie uit vrije suikers te halen en de WHO heeft zelfs de voorkeur voor 5%. Voor zout adviseert de WHO maximaal 5 gram per dag, maar liever minder om meer gezondheidsvoordelen te bereiken.

Voor een heldere uitleg over vrije suikers, de berekening van de suikermaxdag en een overzicht wanneer jouw suikermaxdag valt, zie het factsheet van foodwatch.

Zie voor meer informatie over zout en de gezondheidsrisico’s de publicatie van foodwatch

Minder zout is minder suiker

Het blijkt dat kinderen die minder zout eten, minder frisdrank drinken. Doordat je kind minder zout binnenkrijgt heeft het minder dorst. Per gram zout dat je kind minder binnenkrijgt scheelt dat 100 ml frisdrank per dag.  Uiteraard wanneer je je kind frisdrank, sapjes of drinkzuivel geeft. Dat scheelt meteen aardig wat vrije suikers. Het effect is dat ze minder kans hebben op een hoge bloeddruk of obesitas. Nog een voordeeltje: je kind is misschien minder druk na het nuttigen van suiker. Zie mijn blog: drukke kinderen door suikerconsumptie.

Kant-en-klaarmaaltijden

In veel kant-en-klaarmaaltijden zit heel veel zout en suiker. Zo hoorde ik een verhaal van een diëtist, die haar stage bij een voedselproducent heeft gedaan. Het basisrecept van bijv.. soep was: een flinke schep zout, een flinke schep suiker, wat vet en dan nog geur, kleur en smaakstoffen.

Wat dan wel?

Kook zoveel mogelijk zelf en voeg geen of heel weinig zout toe. Met kruiden en specerijen kun je heel veel maaltijden prima op smaak brengen. Laat je kind veel water drinken. Geef er eventueel een klein smaakje aan met wat stukjes groente (komkommer, wortel), fruit (appel, aardbei) of kruiden/specerijen (mint, gember etc.). Maak er geen smoothie van, want dan mis je het voordeel van het effect van water. Het lichaam ziet het dan weer als een voedingsstof en heeft water nodig om het drankje te verwerken. Ben creatief en houd rekening met het seizoen.

Vind je dit interessant. Geef een reactie of deel dit artikel.

De natuur in doet meer dan alleen een frisse neus halen
Een fout of een leermoment
Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link