Bewegen of stilzitten wat werkt voor jou en hoe kun je dat inzetten voor betere resultaten? Onlangs was ik mijn kennis over de Dominantie Factor van Carla Hannaford aan het opfrissen. De Dominantie Factor houdt in dat de combinatie van ons voorkeursoog, -oor, -hand, -voet en -hersenhelft bepalen hoe je wel of niet reageert onder stress. En stress kan in dit geval ook zijn een nieuwe vaardigheid aanleren.

Stress

Bij stress of nieuwe vaardigheden leren valt 70-80% van de functionaliteit van je niet-dominante hersenhelft uit. Het tegenoverliggende oog, oor, hand en voet worden dan slecht aangestuurd. Ben jij iemand waarbij juist je voet, die staat voor bewegen (kinesthetisch) door je dominante hersenhelft wel wordt aangestuurd is beweging het middel om de lesstof tot je te nemen of met een stressvolle situatie om te gaan.

School

Op school word je geacht stil te kunnen zitten en dan pas kun je effectief leren. Wanneer je  als kinesthetische leerling dan stil moet zitten gaat daar alle aandacht naar toe en heb je geen aandacht voor de lesstof. Steeds weer word je je bewust van het feit dat je stil moet zitten: oh ja, ik moet stilzitten.

Vertraging in de bewegingsontwikkeling

Doordat veel kinderen opgroeien met weinig vrije beweging lopen ze een vertraging in de bewegingsontwikkeling op. Lees hiervoor mijn blog: vrije beweging en spel belangrijk voor de motorische en cognitieve ontwikkeling:

Hierdoor kan stilzitten een uitdaging zijn. Want hoe doe je dat? Stilzitten. Welke spieren heb ik daarvoor nodig?

ADHD (attention deficit hyperactivity disorder)

Mensen met ADHD hebben veel energie, die ze graag afvoeren. Ook deze leerlingen raken afgeleid doordat ze stil moeten zitten. Zouden ze kunnen bewegen dan kan het teveel aan energie afgevoerd worden en is de aandacht voor de lesstof makkelijker op te brengen.

ASS (autistisch spectrum stoornissen?

Mensen dit in deze categorie vallen krijgen sterker (omgevings)prikkels binnen dan ‘normale’ mensen. Ze hebben meer moeite de prikkels te filteren. Om een deel van deze prikkels kwijt te raken gaan ze bewegen en dan vaak een herhalende beweging.

Vitaminen en mineralen

Tijdens een van mijn eerste bezoeken aan een homeopaat bleek mijn magnesiumgehalte extreem laag. Ook al slikte ik magnesium was het een magnesiumvorm, die ik niet op nam. Door het lage magnesiumgehalte had ik behoefte aan veel bewegen om geen pijnlijke of verkrampte spieren te krijgen. Met een aantal balletlessen per week kon ik dit in de hand houden. Nu ik de juiste vorm magnesium slik is de noodzaak tot veel bewegen minder geworden ook al beweeg ik nog steeds graag en veel.

Bewegen of stilzitten wat werkt voor jou en hoe ga je daarmee om?

Hoe kun je iemand, die juist beweging nodig heeft om te kunnen leren of te concentreren ondersteunen. Laat ze  bewegen. Dat kan al heel simpel met een bolletje klei waar ze mee aan de gang kunnen. Op een bal zitten of een fietsband tussen de tafelpoten spannen waar ze hun voeten op kunnen zetten. De zin: zit nu eens stil! Werkt voor deze leerlingen averechts.

Begrip voor de leerlingen die juist behoefte hebben aan veel bewegen is al een stap in de goede richting.

Leuk? Interessant? Waardevol? Laat een reactie achter of deel het met andere ouders.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
close-link
Send this to a friend