Herkenbaar? Je vertelt je kind iets en je kind kan zich daar niets meer van herinneren alsof je kind niet geluisterd heeft! Of het nu gaat om een bepaalde taak uit te voeren, een afspraak die je kind na school heeft of iets dergelijks. Je kind zweert bij hoog en bij laag dat je het niet verteld hebt. Het lijkt wel of je kind selectief luistert.

Werkgeheugen en executieve functies

Even een stukje theorie. Executieve functies zijn alle regelfuncties van de hersenen, die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht gedrag. Deze functies hebben zowel een controlerende als aansturende functie. Het werkgeheugen is zo’n executieve functie. Het brein van je kind is in ontwikkeling en daarmee ook het werkgeheugen en de executieve functies. Zeker wanneer je kind ADHD heeft is dit een uitdaging.

De vaardigheid nieuwe informatie vast te houden en het in de hersenen ‘op te bergen’ zodat je het (in een later stadium) weer kunt gebruiken wanneer er om gevraagd wordt heeft te maken met het werkgeheugen.

Voorbeeld

Je kind leert ’s morgens de tafel van 6. Op dat moment snapt je kind helemaal waar het mee bezig is. Thuisgekomen met het blaadje met de  tafel van 6 kijkt je kind ernaar en zegt: ik heb geen idee wat dit is, dit heb ik nog nooit gehad.

Heeft je kind het gehoord? Ja. Heeft je kind dit geleerd? Ja. Heeft je kind dit onthouden? Nee. Wat er gebeurt is dat de informatie niet in het brein is opgeslagen. Het is er weer meteen uitgeschoten. Oftewel: het ene oor in en het andere er weer uit.

Hoe kun je je kind helpen te herinneren?

  1. Wanneer je informatie of een instructie van een aantal stappen geeft breek deze dan op in kleine stukjes, zodat je kind de kans heeft alles te verwerken.
  2. Beperk de ‘oh, voordat ik het vergeet’ en ‘vergeet niet …’. De kans dat je kind dit gaat onthouden is zeer klein. Een uitdaging voor jou: zoek een rustig en afleidingsarm moment op voor wat je wilt doorgeven. Als het enigszins kan doe het de avond van tevoren en zorg dat je in dezelfde ruimte bent en de volle aandacht van je kind hebt. Nog beter: laat je kind het opschrijven of schrijf het zelf op.
  3. Vermijd de verplichting van oogcontact. Wanneer je kind auditief of kinesthetisch informatie beter opneemt kan oogcontact voor afleiding zorgen waardoor de boodschap gedeeltelijk of niet aankomt. En heeft je kind ADHD dan kan zowel de auditieve als visuele informatie te veel zijn om de informatie op te slaan. Zie mijn e-boek over Zintuigen.
  4. Vraag je kind hoe je kind dit gaat onthouden? Welke strategie gebruikt je kind om informatie te onthouden. Opschrijven? Heeft je knd een smartphone? Foto maken van de notitie op de telefoon? Een herinnering instellen? Zoek samen met je kind naar een strategie, die voor je kind werkt.
  5. Een tip dat ik las: laat je kind de instructie achterwaarts herhalen. Door het achterwaarts herhalen moet het brein harder werken de informatie terug te halen en blijft daardoor beter hangen. In plaats van dat je kind herhaalt: ik heb morgen muziekles na school. Zegt je kind: school na muziekles morgen heb ik.

Heb jij nog tips? Deel ze hieronder zodat we van elkaar kunnen leren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
close-link
Send this to a friend