Wat is er nu leuker om samen met je kind een maaltijd op tafel te zetten? Regelmatig samen een maaltijd bereiden heeft heel veel positieve effecten:

Samenwerken

Je bent samen bezig een maaltijd voor het hele gezin te bereiden. Op deze manier zorg je voor alle gezinsleden. Dit kan de betrokkenheid van je kind bij het gezin vergroten en verantwoordelijkheidsgevoel voor de ander ontwikkelen .

Boeiende gesprekken

Hier ontstaan vaak ook de mooiste gesprekken. Wellicht komt er een onderwerp voorbij, dat je meer inzicht geeft in de – nog ongeziene – talenten van je kind. Of iets waar je kind zich mee bezig houdt.

Die groenten worden met smaak gegeten

Wanneer je kind een moeilijke eter is kan meehelpen in de keuken een stimulans zijn je bord wel leeg te eten of om iets nieuws te proeven. Welke kok maakt er iets klaar wat hij/zij zelf niet lekker vindt of niet eet?

Rekenen

Kan je kind al rekenen dan krijgen getallen en sommen een tastbaardere betekenis. 500 gram meel is een grotere berg dan 200 gram meel. Je kind beseft ook dat het handig is om de tafels te kennen. Wanneer het recept voor twee personen is en je bent met zijn vieren zal alles verdubbeld moeten worden.

En wat gebeurt er met de muffin wanneer je per ongeluk een theelepel zout extra in de muffin doet? De smaak is geruïneerd. Terwijl een theelepel suiker extra nauwelijks invloed heeft op de smaak.

Lezen

Toch handig wanneer je al kunt lezen. Het recept of de bereidingswijze op de verpakking voorlezen voor je moeder of vader is een hele kunst en scheelt voor je ouders weer extra tijd.

zien, ruiken, proeven, ruiken, horen, voelen: alle zintuigen worden getraind

  • Je ziet alle ingrediënten, de kleuren, textuur, grootte.
  • Je ruikt de ingrediënten en de geur van het gerecht wanneer het klaar is of hoe aangebrand ruikt.
  • Je proeft zodat je je weet of het gerecht nog iets mist, of hoe iets smaakt voordat het bereid is.
  • Je voelt dat een tomaat zachter is dan een komkommer en dat een kiwi veel hariger is dan een peer.
  • Je hoort bij bijvoorbeeld het snijden dat een appel een ander geluid maakt dan kip.
  • Ook de motoriek wordt ontwikkeld. Hard duwen op een tomaat en je hebt ‘tomatenpuree’, bij het snijden van een pompoen heb je juist veel kracht nodig.

En wanneer je niet aan het koken bent zijn er nog leuke spelletjes:

  1.   Noem/schrijf alles op wat je kunt eten dat begint met de letter ….
  2.   Stimuleren van de tastzin: bind je kind een blinddoek voor en geef je kind diverse levensmiddelen in zijn handen. Wat voelt je kind, wat ruikt je kind.
  3.   Smaakproef: verzamel wat ingrediënten en bind wederom een blinddoek  voor en laat je kind raden wat het proeft.

Leuk? Interessant? Waardevol? Laat een reactie achter of deel het met andere ouders.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
close-link
Send this to a friend