Bosbad

Een bosbad: stimulans voor creativiteit en ontspanning

Wandelen in de natuur gezond voor lichaam en geest

Het is algemeen bekend dat lichaamsbeweging geweldig is voor ons algehele welbevinden. Wandelen is beter voor de gewrichten dan bijvoorbeeld hardlopen. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaak buiten sporten zich veel beter kunnen concentreren en zich makkelijker aan hun programma (lees regelmatig bewegen) kunnen houden.

Wandelen verbetert het geheugen, vermindert stress, vergroot het zelfvertrouwen

Een ander onderzoek aan de Universiteit van British Colombia wees uit dat aerobics beoefenen in de natuur het geheugen verbetert en helpt geheugenverlies te voorkomen. Tevens vermindert het stress en angst en het zelfvertrouwen vergroot.

Kinderen met ADHD hebben baat bij wandelen in de natuur

Een studie uitgevoerd door doctor Frances E Kup en doctor Andrea Faber Taylor liet zien dat kinderen met ADHD die meededen aan ‘groene’ buitenactiviteiten veel geconcentreerder blijven en minder last hadden met het beheersen van de impulsen.

De natuur in los  van de technologie vergroot de vindingrijkheid

De psychologen Ruth Ann Atchley en David L. Strayer onderzochten het effect van het losmaken van alle technologie en je verbinden met de natuur. De conclusie is dat creatieve probleemoplossing drastisch verbetert.

Technologie en stadslawaai zijn aandachtsvragers

Tevens merkten beide onderzoekers op dat zowel technologie als stadslawaai ongelooflijk storend zijn. Technologie en stadslawaai vragen voortdurend aandacht en belemmeren ons in focussen en concentreren. Hierdoor worden onze cognitieve* functies overbelast.

Hoe begin je met wandelen in de natuur?

Wandelen is de eenvoudigste en minst dure sport. Het hele gezin, inclusief opa en oma, kunnen meedoen. Een groot stadspark of een klein natuurgebied in je nabije omgeving is al genoeg voor de eerste wandelingen. Elke oefening buitenshuis is beter dan helemaal niets. Trek een paar makkelijke schoenen aan vertrek.

*Cognitieve functies: vermogen kennis op te nemen en te verwerken, waarnemen, denken, taal, bewustzijn, geheugen, aandacht, concentratie.

Leuk? Interessant? Waardevol? Laat een reactie achter of deel het met andere ouders.

Middagdutje
4 ingrediënten voor een voedzame maaltijd
Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link