Developmental Topographical Orientation (DTD) vrij vertaald: ruimtelijke dyslexie is een aandoening waarbij de persoon zelfs nog in zijn eigen huis verdwaalt. Het vermogen om een ruimtelijk, driedimensionaal plan te maken in hun hoofd op basis van wat de ogen waarnemen, ontbreekt bij deze mensen volkomen. Ongeveer 2% van de mensen kampt hiermee terwijl ze geen andere cognitieve problemen ervaren.

Hersenconnectiviteit

Professor Iaria ontdekte DTD in 2008 nadat een collega hem vroeg een vrouw te beoordelen, die verdwaalde in haar eigen huis. Hij kon geen neurologische schade of cognitieve defecten, veroorzaakt door dementie of hersenletsel, vinden, die de aandoening kon verklaren. Zijn conclusie was dat de verschillende hersengebieden niet de talrijke verbindingen maakten die nodig zijn voor goede navigatie- en oriëntatievaardigheden. Latere MRI studies bij andere personen bevestigde Professor Iaria’s conclusie.

Je hebt verschillende delen van je hersenen nodig om te kunnen navigeren: o.a. perceptie, aandacht en geheugen. Na uitvoerig onderzoek blijkt dat deze delen afzonderlijk prima werken, maar dat ze niet voldoende, onderlinge verbindingen hebben voor ruimtelijke oriëntatie.

Erfelijk

De oorzaak van DTD is niet bekend. Het blijkt wel dat DTD erfelijk is. Heb je zelf DTD dan is de kans groot dat er nog iemand in de familie er last van heeft. Professor Iaria heeft een online community forum opgericht: gettinglost.ca  

Ook ruimtelijke oriëntatie kent gradaties net zoals elk ander talent. Verontschuldig je ook niet dat je makkelijk verdwaalt. Jij hebt weer andere talenten, die een ander niet heeft. Vind je het leuk jouw talent of dat van je kind te ontdekken? Dan is mijn online cursus misschien iets voor jou. De 9 Leerstijlen, ont-dek en ont-wikkel het talent van je kind

Training

Professor Iaria is met zijn team een virtueel trainingsprogramma aan het ontwikkelen voor iedereen, die ruimtelijke oriëntatie problemen heeft. Jonge vrijwilligers met normale ruimtelijke oriëntatie testen het programma uit om hun navigatie vaardigheden te verbeteren. Het team is hoopvol dat het ook ingezet kan worden bij mensen met DTD. Vooral jonge kinderen zouden hier baat bij kunnen hebben aangezien hun brein nog in ontwikkeling is. De volgende stap is het programma ook te testen op oudere personen. De hoop is dat het programma het makkelijker maakt mentale plattegronden te maken in de echte wereld.

Tips

  1. Zoek naar markante herkenningspunten, bijvoorbeeld grote gebouwen.
  2. Draai je om wanneer je een herkenningspunt voorbij bent en bekijk het van de andere kant. Je zult zien dat het gebouw er anders uit zie.
  3. Wanneer je je herkenningspunten hebt geïdentificeerd blijf ze in je hoofd herhalen, ook al zie je ze niet meer.
  4. Verbind de verschillende herkenningspunten met elkaar. De kerk, straat oversteken, supermarkt, 2 straten oversteken, linksaf, de bakker etc.
  5. Associeer tussen een herkenningspunt en een bocht. Denk eraan dat de bocht de andere kant op gaat wanneer je terugloopt.
  6. Personaliseer de herkenningspunten door bij ieder herkenningspunt jezelf een verhaaltje te vertellen, zodat het herkenningspunt beter in je geheugen blijft zitten.
  7. Schat de af te leggen afstand in: hoever is 100 m of 200 m. Hoe lang doe ik daar dan over? Het is een goede manier om mentaal kaartlocaties te onthouden.
  8. Ga op verkenning uit in een nieuwe omgeving. Doe dit op een moment dat je ruim de tijd hebt. Juist tijdsdruk zal je navigatie vaardigheden beperken.
  9. Ga bij tijd en wijle met een vriend(in) naar een nieuwe omgeving en oefen.

Leuk? Interessant? Waardevol? Laat een reactie achter of deel het met andere ouders.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link
Send this to a friend