Het huidige onderwijssysteem

In het huidige schoolsysteem wordt in grote lijnen nog hetzelfde les gegeven als pakweg 100 jaar geleden. Oké, de schoolbanken staan niet altijd meer in rijtjes, maar in groepjes of een kring. Er is meer kleur gekomen in de klas met kleurige tekeningen en werkjes. Na de computer, het digibord heeft zijn intrede gedaan. Maar de vakken zijn nog steeds onderverdeeld: taal, rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde, handvaardigheid, gym etc.

Er zijn diverse lesmethodes voor de verschillende vakken in omloop, die onderling weinig verschillen. En zo komen we bij de eerste reden waarom kinderen buiten boord vallen in het huidige schoolsysteem.

Ieder kind wordt langs dezelfde lat gelegd

Er is een psychologisch model gemaakt voor de ontwikkeling van het kind, waar geen rekening gehouden wordt met de individuele verschillen. In het huidig schoolsysteem wordt er vanuit gegaan dat ieder kind klaar is om te leren lezen wanneer het kind gemiddeld 6,5 jaar is. Soms wordt er een jaar extra gekleuterd. Het klaar zijn om te leren lezen ligt ergens tussen de leeftijd van 5-8 jaar.

Dat het ene kind een bepaalde vaardigheid sneller oppakt dan het andere, daar wordt geen rekening mee gehouden. Is je kind ergens vroeg mee, dan zie vaak dat het op een ander vlak juist wat later is ten opzichte van zijn leeftijdgenootjes.  Naarmate je kind ouder wordt, worden de onderlinge verschillen kleiner.

Vergelijk het leren zwemmen. Wanneer je je kind op 4-jarige leeftijd al op zwemles doet zal het ongeveer 1,5-2 jaar nodig hebben voordat je kind kan afzwemmen. Gaat je kind met 6 jaar op zwemles dan zal dat enkele maanden duren. M.a.w.: er wordt in dit geval op ongeveer dezelfde leeftijd afgezwommen.

Iedereen is een genie, maar wanneer je een vis beoordeelt naar zijn bekwaamheid om in een boom te klimmen zal het zijn hele leven geloven dat hij dom is. Albert Einstein.

Zelfbeeld

Ook het zelfbeeld bepaalt mee of je kind lekker mee kan komen. Kinderen worden afgerekend op de fouten die ze maken. Terwijl fouten maken juist moet: dan weet je wat je nog niet weet.

Manier van leren

Iedereen heeft zijn eigen ritme van leren. De een neemt graag ineens veel op en gaat dat later ‘herkauwen’. De ander wordt overweldigd door de grote hoeveelheid en mist dan het overzicht. Dit kind zal de stof in kleinere porties aangeboden dienen te krijgen.

Het ene kind denkt meer of alleen in beelden ook wel beelddenkers genoemd, het andere kind juist meer in woorden. Alleen al dit onderscheid vraagt om een andere aanpak voor het aanbieden van de leerstof.

Daarnaast zijn er nog acht leerstijlen, die allen om een andere aanpak vragen. Misschien had jij vroeger absolute stilte nodig om je te kunnen concentreren. Je kind heeft wellicht de muzikale stijl en zal zich beter kunnen concentreren met muziek op de achtergrond. Of je kind is kinesthetisch en zal zich beter kunnen concentreren met een bolletje klei in zijn handen, waar het naar hartenlust mee aan de gang kan.

De acht leerstijlen worden als volgt benoemd:

  •         De linguïstische stijl
  •         De logisch-mathematische stijl
  •         De ruimtelijke stijl
  •         De muzikale stijl
  •         De kinesthetische stijl
  •         De interpersoonlijke stijl
  •         De intrapersoonlijke stijl
  •         De spirituele stijl

In de introductieworkshop: help je kind beter leren ga ik uitgebreider in op de leerstijlen.

Meld je aan voor de gratis introductie workshop. Je betaalt alleen een eigen bijdrage voor het studiemateriaal, koffie, thee, tussendoortjes en de lunch.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
close-link
Send this to a friend