Vinken of vonken? Wat doet jouw kind? Gaat jouw kind met plezier naar school? Of heeft je kind iedere dag buikpijn of hoofdpijn wanneer het naar school moet, maakt je kind geen huiswerk of spijbelt het zelfs? Dan sluit het schoolsysteem wellicht niet aan bij jouw kind. Dan wordt school vinken in plaats van vonken.

Verouderd

Ons huidige schoolsysteem stamt uit de 19e eeuw en voor het grootste deel bestaat het onderwijzend personeel uit mensen, die geboren zijn in de 20e eeuw. Er wordt les gegeven aan 21e -eeuwse kinderen. Het huidige schoolsysteem heeft zeker zijn nut gehad anders was het niet tot stand gekomen. Als bevolking hebben we ons de afgelopen decennia verder ontwikkeld. Er zijn nieuwe mogelijkheden gekomen, die ons nieuwe perspectieven bieden. Andere perspectieven vragen om een ander schoolsysteem. Het zou een reden kunnen zijn dat zoveel kinderen een etiketje opgeplakt krijgen, omdat ze niet mee kunnen komen in het huidige systeem.

Eén perfect leersysteem

Er is niet één perfect leersysteem dat voor ieder kind geschikt is. Hoe kan dat ook wanneer ieder mens een uniek individu is? Is de innerlijke structuur van je kind geschikt voor het huidige schoolsysteem dan is dat prima. Is de innerlijke structuur van je kind anders dat vraagt een ander systeem en het is een uitdaging om zo’n systeem op te zetten.

Leren of informatie opslaan?

Leren is een ervaring waarbij zoveel mogelijk zintuigen betrokken zijn: ogen, oren, neus, smaak, voelen, proprioceptie (zie hiervoor mijn blog Leren bewegen cruciaal voor de rest van je leven) en evenwicht.

Het grootste deel van de kennis die je kind opdoet op school is in de vorm van informatieoverdracht. Er wordt een onderwerp behandeld, daar krijgt je kind een toets over en na de toets is de kennis weg. Vaak wordt er alleen nog geleerd voor de toets. Welke leerervaringen blijven je wel bij? Dat zijn excursies, natuur- en scheikunde practicumlessen en lessen waarbij meer zintuigen zijn betrokken. Bijvoorbeeld het uitbeelden van een stukje geschiedenis in een rollenspel, het maken van een werkstuk met twee of meer leerlingen waarbij een presentatie het eindproduct is.

Voorbereiden op de toekomst

Is het belangrijk voor ons leven dat we hoge rapportcijfers hebben gehaald? Of is het belangrijker hoe we vreedzaam leren samenleven? Wat in mijn ogen ook belangrijk is is dat we zelf leren denken en kritisch zijn met de informatie die we aangereikt krijgen in plaats van alles als zoete koek te slikken.

Basisvaardigheden

Het niveau van basisvaardigheden als lezen, schrijven en rekenen is de afgelopen decennia gedaald en is nog steeds dalende. Deels komt dat doordat er kinderen zijn, die het nut hier niet (meer) van inzien en deels doordat methodes zijn veranderd en niet altijd ten goede. Onlangs luisterde ik naar een verhelderend interview met Peter Langerak, onderwijspedagoog van het Nederlands Mathematisch Instituut. Klik hier voor het interview.

Heeft je kind moeite met rekenen dan is mijn blog Dat kun je op vingers natellen de moeite van het lezen waard.

Theorie of praktijk

Op dit moment is er m.i. een te grote waardering voor kinderen, die theoretisch goed mee kunnen komen op school en daarmee zo’n hoog mogelijke opleiding kunnen gaan volgen. Kinderen die liever met hun handen werken worden minder gewaardeerd. Een goed vak leren, al is het met je handen, heeft net zoveel waarde. Gelukkig zijn er scholen, die de talenten van deze kinderen zien. Een leuk artikel over een praktijkschool kwam ik in het Brabants Dagblad tegen.

Talent

Iedereen brengt een talent mee bij de geboorte dat bijdraagt aan de samenleving. Aan ouders en school de taak dit talent te ontdekken en ontwikkelen. Laat jij jouw kind vinken of vonken?

Weet je nog niet goed wat bij je kind past? Dan is de online cursus De 9 leerstijlen – ont-dek en ont-wikkel het talent van je kind wellicht iets voor jou. Klik hier voor meer informatie.

Leuk? Interessant? Waardevol? Laat een reactie achter of deel het met andere ouders.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
(ook als audioboek)
close-link

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOEK
close-link
Send this to a friend